Tuesday 7 May 2013

ANAK MANJA TAPI TAU BUAT KERJA RUMAH

Melangkah masuk kelas,,terpandang Abdillah,,dia tegur aku dan aku just senyum."Mana Fara yang Ady kenal dulu?" terkedu aku bila pak ustaz ni tanya soalan tu..Amenda pulak yang aku dah buat ni??Aku tanya dia"Kenapa??"..Katanya"Fara yang dulu pakai sarung kaki",,makanya mulalah keluar ceramah agama complete dengan hadis sekali..Dapat dengar ceramah percuma hari ni..Aku malas nak panjang cerita,,hanya dengar dan senyum..Hari ni aku pakai sandal so tak pakai sarung kaki..Lagipun aku pakai sarung kaki sebab nak elak habuk,,kolej dengan fac jauh,,aku alah dengan habuk..Hari2 kena jalan kaki so jalan terbaiknya pakai sarung kaki..Malas aku beritau dengan Abdillah nanti lagi panjang ceramahnya.
Malam ada latihan,,lepas makan balik bilik,,tidur tetiba fon berbunyi..text masuk,,orang Shah Alam text akulah..Akhirnya aku tertidur..Letih sangat..


Aku tersedar sebelum azan subuh,,cari fon,,rupanya ada text,,lenanya aku tidur sampai tak dengar text masuk..Sorry Pian,,letih tertidur..Aku balas text dia,,kemudian solat subuh and then gi kelas..Aku dapat gelaran baru "SKELETON"..Dah berapa kali aku cakap dengan mamat ni berat badan aku dah naik 5kg,,naik banyak tau sampai baju ketat,,jeans aku dah banyak yang tak boleh pakai semuanya gara2 berat badan aku naik..


Kelas Bel,,apalagi online,,rutin dalam kelas tweet dengan Nazim walaupun duduk sebelah2..Fon berbunyi ada text masuk..Semua berpaling memandang aku,,alamak lupa nak tukar silent mode..Ada yang cuba nak rampas fon aku,,sebab dia orang ingat ex aku yang text..Sakai hutan siap nyanyi"bodohnya kamu" sengal punya mamat..kononnya aku ni bodoh sebab masih layan ex..Tak hingin aku nak layan orang macam tu.. Akupun taulah,,Ijat Ilham dah memanjangkan tengkoknya tengok aku balas text tu..Text yang masuk tu sebenarnya dari Pian,,dia beritau dia nak gi kelas,,kelas dia start pukul 4ptg sampai 7ptg..Member2 aku bising,, aku sekarang ni dah jadi perahsia,,sorok fon lagi..Aku letak fon dalam beg sebab kalau letak atas meja dah tentu ada yang akan ambil dan baca text tu..Dia orang semua tak bagi aku layan ex aku..Kan aku dah cakap aku tak layan dan tak mungkin akan layan dia tu,,korang jangan risau..


Aku ingat nasihat korang semua..Jangan risau dan jangan bimbang..Aku sorok fon tu sebab tak nak nanti jadi kecoh satu kelas,,habis kelas jalan kaki balik terserempak dengan Wak,,member kelas aku masa sekolah dulu,,aku jerit panggil nama dia..Orang pandang aku,,lantaklah aku buat muka selamba dok bersembang dengan Wak..Fon aku berbunyi,,mama call tengah sedap menyembang dengan mama sambil gelak dan ketawa,,Abdillah datang ambil fon dari aku dan cakap dengan mama..Mamat ni memang rajin menyembang dengan mama..Lepas tu dia cakap untung le mama call,,terus laju jalan ke depan..jealous le tu..Member2 aku selalu cakap aku ni manja macam anak bongsu padahal anak sulung..Dia orang cakap aku ni bertuah dan beruntung sebab parents selalu ambil berat,,selalu text dan call...


Malam ada latihan,,lepas latihan gi downtown makan..Manalah tak naik berat badan aku ni..Dah tengah malam baru nak makan,,bukan dinner tapi supper..Sampai kat downtown,,nampak Bita dan kawan2 kelas dia..Aku pegi jumpa dia orang kejap sekadar bertegur sapa supaya tak di anggap sombong pulak..Eh Eh,,member baik Bita yang suka kat aku pun ada,, tak perasan pulak aku tadi yang dia ada..Mamat tu senyum dengan aku..Aku pun balas jelah senyuman dia,,harap anda tidur lena malam ni sebab saya dah senyum dengan anda,,saya tak demand tau,, kawan dengan semua orang..Kebetulan aku pegang lappy yang aku ambil dari Nazim,,aku ingat lappy tu Nazim punya,,rupa2nya lappy Faiz..Kebetulan Faiz duduk jauh dari aku,,aku panggil dia dan gi hantar lappy tu kat Faiz..Rupa2nya gelagat aku di perhatikan orang,,siapa lagi kawan Bita tu lah..


Balik dorm Bita cerita yang kawan dia tu ingat aku couple dengan Faiz..Weyh,,biar betul kaitkan aku dengan mamat ni pulak..Kawan kelas aku je kut sama macam yang lain2..Tolong jangan kaitkan aku dengan sesiapapun kat sini..Patut le aku perasan perubahan air mukanya dari ceria dan tersenyum terus diam..Lantaklah malas aku nak fikir..Aku bukan ada apa2 dengan diapun..Aku kenal dia sebab dia tu kawan baik Bita..Kak Mira menyampuk,,"sebenar akak dah tau lama tentang A( kawan Bita tulah) suka kat Fara,,saja akak buat tak tau"mak aik,,biar betul akak ni..malunya aku..Member2 dorm aku memang bukan jenis suka jaga hal orang,,itu yang bestnya..Hopefully sem depan dapat member macam dia orang..


Aku nak balik..Lepas ni 2 minggu aku tak balik..Call Mama,,Mama kata Abah sibuk,,Mama tak sihat.."balik naik bas ye" alamak aku tak pernah naik bas ni..Kali ni aku tekad balik naik bas lagipun tinggal 2 minggu je lagi lepas tu cuti sem..Aku call mama beritau and then call abah..Suruh abah ambil kat bus station nanti..Tetiba dapat idea jahat nak mengusik mama..Aku cakap dengan mama tak jadi balik..Tak tau le mama percaya ke tak..


Tengah tunggu bas,, hujan turun dengan lebat,,apalagi aku kena bahan dengan Kak Mira,,katanya sebab aku first time naik bas lah hujan turun lebat pulak tu..Fazreen pun ada,, maka suasana jadi bertambah riuh..FUHHH,,boleh tahan laju driver bas ni bawak bas,,sampai menyengget bas macam nak terbalik..Lubang pun di redahnya je,,tak break dah ..melambung kita orang..Mula la bising ..Kita orang tak kawin lagi,,bagainya..Aku yang jarang naik bas ni memang kecut perut,,cuma mampu berdoa supaya selamat sampai..Rasanya ini kali pertama dan terakhir aku naik bas dari Seri Iskandar ke Teluk Intan..Itu pun kalau sem depan aku kat kampus lain..


Alhamdulillah selamat sampai,, dah maghrib,,call abah beritau aku dah sampai..Sampai rumah cari mama,,tengok mama baring kat bilik..Mama betul2 tak sihat tu kalau sekadar sakit sikit je dia takkan baring tambahan waktu maghrib begini.Mama aku ni pantang dia baring dan tidur waktu petang,,boleh gemuk katanya..Sebab tu lah dia boleh maintain berat badan..Petuanya aktif dan jangan tidur siang..Mama aku ni jarang sakit,,sebab dia cukup jaga dietnya..


Lepas Maghrib aku online,,chatting dengan member2..Aku cerita pengalaman aku naik bas tadi semua terkejut ''bagi pulak mama dan abah kau balik naik bas,,kau tukan anak manja"..Parents aku memang dah banyak kali suruh aku naik bas cuma aku je taknak..Aku cerita pulak dengan Pian katanya"selaju-laju driver bas tu bawak bas laju lagi kau bawak kereta,,kau fikir aku dah kahwin"..Eleh mamat ni,,"yang kau tu bawak kereta menyelit sana sini dah tu laju pulak,,hujan pulak tu dan bawak anak dara orang kau fikir aku dah kawin" aku kenakan dia balik..Jawapan darinya "aku test pickup je" banyak le kau punya test pickup hujan lebat kut..Lain kali kalau nak test pickup buat masa kau drive sorang2 ye kalau aku ada,, kau bawak dengan berhati2..Kalau nak tunjuk skill bab test pickup ni aku pun boleh..Jom aku bawak kau,,naik kereta aku..Kau tau balik dari Fraser Hill dulu aku yang drive,,aku tekan sampai 140km/jam..Nak tekan lagi kena marah..Mai sini aku nak tunjuk aku punya skill dengan kau..Ada BRAN ke bro??set masa,,bila??aku okey je janji time cuti..Mesti kecut perut kau dan bising mulut kau tu..Hahaha gerenti Pian tak berani nak sahut cabaran aku ni..


Bangun solat subuh,,masuk dapur untuk sediakan sarapan pagi..Di sebabkan mama tak sihat aku masuk dapur ambil alih tugas mama sediakan sarapan pagi,,nasi goreng cina juadah sarapan pagi hari ni..Hmm sedap,,dapat pujian dari adik2 jugak abah..Lepas sarapan gi market dengan Ila,,nasib baik aku selalu temankaan mama gi beli barang keperluan,,kalau tak memang gelabahlah aku,,abah pulak sibuk..Mama suka beli sayur,,ikan dan ayam kat market,,fresh kalau di bandingkan dengan kat supermarket..Barang keperluan yang lain baru beli kat supermarket..Balik aku masak,,Nabila basuh dan jemur kain,,Yasmin pulak kemas rumah..Tau rupanya si Yasmin ni buat kerja,,kalau tak asyik mengadap tv dan komputer je..Ada hikmah jugak mama tak sihat ni..Adik2 aku reti berdikari kalau tak semua harapkan mama,,terkejar2 mama,,nak buat kerja kt rumah,,kat office dan nak hantar dan ambil Damia..Mama selalu bersunggut kalau aku ada dia lega sikit cos ada orang tolong dia buat kerja..


Adik aku Farah Nabila sibuk dengan tuition dan kelas tambahan,,SPM dah dekat.. duduk kelas pandai kena kerja keras kalau tak malu dengan Mr A,,anak pengetua,,pak ustaz(geng2 straight A)adik aku ni salah seorang yang duduk dalam group ni..Tapi online je yang lebihnya..Gila twitter sikit adik aku yang sorang ni..Sehari tak bertwitter macam cacing kepanasan.Kena tegur dengan mama,,buat drama buka sim card fon bagi kat mama suruh simpan..Mama taknak terima,,kononnya taknak online dahlah..Padahal dok mengadap lappy dengan macam2 alasan yang di beri..Macam2 hal adik2 aku kat rumah ni..Ingat SPM dah dekat jangan asyik nak bertwitter je..Farah Yasmin pulak,,asyik dengan FBnya..Dah aku tukar password gi di tukarnya pulak password yang lain,,baru form 1 dah ada peminat,,perasan je bila orang puji mata dia tu cantik,,tapi mata dia memang cantik dari kecik lagi orang selalu puji..


Petang ni aku nak balik,,pagi aku buat sarapan,,kemas rumah,,gi pasar,,balik masak,,petang ni nak gi Giant coz nak beli barang2 termasuk barang dapur..Selalunya mama beli setiap Ahad di sebabkan mama tak sihat ,,aku kena pergi beli dah janji dengan Yasmin nak pegi dengan dia..Menu aku hari ni sup ayam,,sayur campur,,ikan goreng dan telur bungkus,,cadangnya nak masak satu menu lagi tetiba fon berdering,,Bella kawan aku call cakap nak datang rumah setengah jam lagi,, minta aku,,Ila,,Min dan Mia jadi model untuk photoshoot dia..Pakai baju sekolah kain hitam..Nampaknya semua adik2 aku terlibat..di sebabkan tak sempat dah nak masak makanya  itu jelah yang aku masak hari ni..Mana taknya tengah masak asyik kena kacau dengan Hadi dan Mia,,kejap nak epal,,kejap nak anggur,,lepas tu nak air dan macam2 benda lagi yang diaorang nak..Patutlah kalau mama masak,,mama selalu suruh dia orang duduk kat depan siap potongkan buah..Kat rumah ni buah2an jadi snek makan sambil tengok tv,,tidak di galakkan makan junk food..Sekali sekala je boleh tapi biasalah aku dengan adik2 kalau keluar tu mesti beli jajan banyak2 dan simpan..


Hujan lebat..Bella terpaksa tangguhkan photoshoot,,apalagi menyembang lah..Nabila adik aku hidang air,,hari ni dia buat ice blended..Tak sempat nak makan tengahari lagi,,laparnya perut..Tak sabar nak rasa juadah yang aku masak..Hmm adik2 aku kata sedap..Ni nak bagi tau kat orang yang kata aku tak reti masak..Untuk pengetahuan anda En Sofian aku reti masak,,see aku masak semalam dan hari ni..Lain kali jangan sesedap mulut anda je berkata2..Tapi yang yang simple je lah( ayat cover)..Selepas Bella balik aku makan kemudian gi Giant dengan Yasmin..Otw balik rumah beli juadah untuk minum petang,,di sebabkan mama tak sihat minggu ni aku tak dapat makan masakan mama malah aku yang masak..Pengajarannya di sini,,tak kira lelaki atau perempuan,,ringan2kan tulang bantu mak kita buat kerja rumah dan beli barang2 keperluan supaya masa mak kita tak sihat,,kita boleh bantu meringankan beban kerja2 rumah.Ingat tu terutama En Nazim yang berangan nak kahwinkan..Hahaha,,kalau Fazreen takde masalah bakal isteri dia senang nanti,,begitu jugak dengan Abdillah yang pandai masak dan pak ustaz bertuah lah sidia tu nanti,,yang lain2 aku tak tau la,,Ijat Ilham yang dah ada calon isteri tu kena belajar jugak,,senang nanti..Mamat yang kata aku tak reti masak,,En Sofian,,dia tak kisah KFC,McD,,Pizza Hut kan ada,, tak pun Mr Cendol,, Mastan Ghani pun ada..Jangan dok merayap je,,belajar buat kerja rumah,, ni tak,, balik T.Intan asyik berjimba je,,Ki ki ki jangan marah..Rasakan seronok mengata orang sekarang time anda kena pulak tapi yang bestnya tak boleh nak jawab..


Bab masak ni aku teringat kat Faiz yang berdebat dengan Miss(lecturer Mgt) masa lepak dengan Miss hari tu Miss kata dia tak reti masak,,dia kata dia banyak duit,,beli je atau makan kat luar..Bagi aku pulak,,tak larat asyik nak makan kat luar je,,boring kalau dah hari2 makan kat luar..Belajar tinggi mana pun and then kerja gaji banyak mana sekali pun kena juga tau masak..
Minggu ni aku tak sempat nak bershopping dan nasib baik takde assigment..Kalau tak dah tentu aku tak sempat nak buat..Letih jugak sejak balik tak ada masa nak rehat,,mama dan abah kesian kat aku,,takpe lah bukan selalu..Malam ni ada latihan,,Talentime tak berapa hari je lagi..Harap semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang dan boleh tumpukan pada final exam..Semoga Allah permudahkan segalanya..




No comments:

Post a Comment